Ortopedik Fizyoterapi

Ortopedik fizyoterapi uygulamaları, fizik tedavi ve rehabilitasyon branşı tarafından uygulanan bir dizi yöntem içermektedir. Bu yöntemlerin amacı kas iskelet sisteminin sağlıklı bir şekilde çalışabilmesini sağlamaktır. Çeşitli problemler neticesinde kas iskelet sisteminde meydana gelen problemler, hayat kalitesini düşüren çok sayıda etki ortaya çıkarabilir. Ortopedik fizyoterapi uygulamaları ile birlikte ortaya çıkan bu etkileri kontrol altına almak, hastanın hayat kalitesinin düşmesine engel olmak, hatta bazı durumlarda hastanın iyileşmesini sağlamak mümkündür. Günümüzde çok sayıda ortopedik rahatsızlık sadece ortopedik fizyoterapi kapsamında uygulanan tedavi planlamasıyla iyileştirilmektedir. Çok sayıda farklı hastalıkta da ortopedik fizyoterapi uygulamaları cerrahi ya da farklı tekniklerin yanında destekleyici rolde başvurulan bir tedavi yöntemidir. Ortopedik fizyoterapi kapsamında yapılan çalışmalar hastaların hayat kalitelerini yükseltmek için uygulanmaktadır. Bazı durumlarda yalnızca dönemsel ortopedik fizyoterapi uygulamaları yeterli olurken, bazı durumlarda hayat boyu devam ettirilmesi gereken pratik egzersizler şeklinde ortopedik fizyoterapi uygulamaları sürdürülebilir. Çeşitli hastalıklarda tedavi çözümü bulunamadığı takdirde hastanın yaşamını kolaylaştırmak adına ortopedik fizyoterapi uygulamalarından yararlanılabilir. Böylece ortaya çıkan belirtiler yok edilemiyorsa bile şiddetli hafifletilerek zaman kazanılabilir.

Ortopedik fizyoterapi uygulamalarında tanı süreci oldukça önemlidir. Çeşitli görüntüleme yöntemlerinden sıkça yararlanılan tanı sürecinde hastanın problemi net bir şekilde tespit edilmelidir ve tamamen hastanın yaşadığı durum neticesinde, kişiye özel biricik bir tedavi planlaması yapılmalıdır. Her hastanın kas iskelet sistemi yapısında ufak farklılıklar olabilir ve yaşadıkları problemler farklı kas ve kemik gruplarını ilgilendiriyor olabilir. Dolayısıyla hasta özelinde, hastanın ihtiyaç duyduğu tedavi programını kullanmak oldukça önemlidir.

Ortopedik Fizyoterapi Uygulamaları Nelerdir?

Ortopedik fizyoterapi kapsamında vücuttaki tüm kas iskelet sistemini kapsayan çalışmalar yapılabilir. Hastanın ihtiyacına göre ilgili bölge özelinde yapılan çalışmalarla fonksiyon kayıplarını iyileştirmek ve hastanın kendi başına hayatını devam ettirebilmesi için ihtiyaç duyduğu çalışmaları gerçekleştirmek amaçlanmaktadır.

Aşağıdaki durumlarda ortopedik fizyoterapiden sıklıkla yararlanılmaktadır.

• Spor yaralanmaları üzerine gelişen problemlerde
  • Omurga eğriliklerinde yani skolyoz hastalığında
  • Bel ve boyun fıtıklarında
  • Kırıkların fizyoterapisinde
  • Vücut postür çalışmalarında
  • Kalça, diz, omuz gibi protez fizyoterapisi
  • Ampute fizyoterapisi
  • Eklem hastalıkları
  • Tendon hastalıkları
  • Omuz, dirsek, el ve el bileği, kalça, diz, ayak ve ayak bileği patolojilerinde
  • Torakal çıkış sendromunda
  • Sırt ve boyun rehabilitasyonunda
  • Artritler yani romatizmal hastalıklarda
  • Kıkırdak doku hasarları ve cerrahisi sonrasında
  • Ayak ve topuk ağrısında
  • Kemik erimesinde
  • Bağ hasarlarında ve kopmalarında
  • İlizarov cerrahisi sonrasında
  • Sinir sıkışması problemlerinde
  • Sinir yaralanmalarında
  • Koruyucu eklem cerrahisi sonrasında
  • Brakial Pleksus yaralanmaları ve cerrahisinde

Ortopedik Fizyoterapi Teknikleri ve Sonrası

Ortopedik fizyoterapi uygulamalarında çok sayıda teknikten yararlanılmaktadır. Bu kapsamda çok sayıda eğitimden ve konseptten yararlanılarak hastaların mevcut problemleri çözülmektedir. Bu tedaviler arasında fonksiyonel antrenmanlar, spora dönüş eğitimleri, proprioseptif eğitim, özel kas teknikleri ve dayanıklılık çalışmaları, stabilizasyon, duyu algı motor eğitimleri, germe ve yumuşak doku mobilizasyon çalışmaları, miyofasiyal teknikleri, pilates uygulamaları, kardiyopulmoner rehabilitasyon, kassal kuvvet eğitimi ve çeşitli bantlama teknikleri kullanılmaktadır. Bu yöntemler bazı durumlarda tekil olarak uygulandığı gibi kombinlenerek uygulanmaları da mümkündür. Ortopedik fizyoterapi kapsamında fizyoterapist eşliğinde uygulanan teknikler daha sonra ev egzersizi formatında hastanın kendisi tarafından devam ettirilebilir.

Ortopedik fizyoterapi uygulamaları kas iskelet sistemine ait çok sayıda problemde hastaların yeniden sağlıklarına kavuşmalarını sağlamaktadır. Ortopedik fizyoterapi çoğunlukla anlık tedavilerle gerçekleşmez, bir süreç içerir. Bu süreçte doktor eşliğinde yapılan aktivitelerin yanı sıra bireysel egzersizler de uygulanırsa hastanın hayat kalitesini artıracak fonksiyon gelişmesi yaşanmaktadır. Böylece yaşanan problem neticesinde hastanın kendisine yetmesi sağlanır. Bununla beraber günlük hayatta gerçekleştirilen aktivitelerin başarılı bir şekilde gerçekleştirilmesi ve spor gibi aktivitelerde sorunsuz devamlılık amaçlanmaktadır.