Plantar Fasitis ve Topuk Dikeni

Topuk ağrısının başlıca nedenlerinden biri olan plantar fasiit en sık görülen ortopedik şikayetlerdendir. Ayakaltındaki kemeri oluşturan ‘plantar fasya’ adı verilen kas tendon yapısının, topuk kemiğine yapıştığı bölgedeki iltihabi reaksiyonudur. Bu yapışma yerinde zamanla kireçlenme benzeri sert doku oluşur ve diken batmasına benzer acı oluşur.

Topuk dikeni, yanlış ayakkabılar, uzun süre ayakta durmayı gerektiren işler, kilo artışı, tabana ani yük binmesi gibi nedenlere bağlı olarak meydana gelir.

Risk Faktörleri Nelerdir?

*Sportif aktiviteler: Koşma ve zıplama gibi aktiviteler

*Sert yüzeylerde yürümek veya sert tabanlı ayakkabılar

*Travma: Topuğu sert bir zemine vurma ve çarpma

*Bazı romatizmal hastalıklara topuk dikeni eşlik eder ve tanı bu yolla konulur (Omurga romatizması (Ankilozan Spondilit), Reiter hastalığı gibi)

*Yaşlanma

*Fazla kilo

*Parmak arası terlikler

Topuk Dikeni Belirtileri

Genellikle sabahları yataktan kalkıp  yürümeye başlandığında topuk ağrısı hissedilir. uzun süre dinlendikten sonra ayağa kalkıp yürümeye başlayınca ağrı tekrarlar. Fakat bir süre yürüdükten sonra, ağrı yavaş yavaş hafifler ve kaybolur. Plantar fasiit ağrısı zaman içinde her geçen gün kendini daha çok hissettirebilir. Plantar fasiit tek taraflı olarak görülebileceği gibi her iki ayakta da oluşabilir gelebilir.

Topuk Dikeni Tedavisi

*Plantar fasiit tedavisinde öncelikle koruyucu tedavi yöntemleri uygulanır. Yumuşak tabanlı ve kavis desteği olan ayakkabı veya tabanlık kullanımı önerilir.Tabanlik kişiye özel planlanmalıdır

*Kinezyolojik bantlama ile yüz güldürücü sonuçlar alınmaktadır.

*Plantar fasya germe için Graston tekniği ile masaj uygulanmalıdır.

*Klasik fizik tedavi yöntemleri hastalarımıza iyi bir alternatiftir.

*Plantar fasit tedavisinde evde yapılabilecek germe egzersizleri ağrının azalmasında fayda sağlar.

*Dirençli ağrı olması durumunda plantar fasya yapışma noktasına yapılacak enjeksiyonlar tedaviye eklenmelidir.